Pages

Sunday, December 27, 2009

Mawkeb-ul Abaa: Perjalanan Duka Zainab al Kubra dari Karbala ke Damsyik


FILEM Mawkeb-ul Abaa atau dalam bahasa Inggerisnya The Caravan of Pride, adalah sebuah filem dengan naratif Islami, yang menyorot peristiwa pembunuhan Saidina Husin serta perjalanan duka keluarga Rasulullah saw ke Damsyik, Syria.

Filem ini sungguh luar biasa sinematografinya, berbekas dari segi lakonan dan paling penting ia berusaha mengangkat secara tepat apa yang berlaku ke atas keluarga Nabi Muhammad saw setelah 72 orang pengikut Saidina Husin diseligi, dibantai dan disembelih di Karbala.

Justeru, plot Mawkeb-ul Abaa menghimpunkan sorotan pandangan sejarah dari sejarawan terkemuka dunia sunni mahupun syiah bagi menghidupkan peristiwa malang yang menimpa umat Islam. Ini memberi keistimewaan pertama buat filem ini yang akan menjawab beberapa tohmahan kumpulan salafi seperti, siapakah pengkhianat sebenar di Kufah, mengapakah golongan syiah mengenangi dan meratapi kesyahidan Saidina Husin selain membongkar kejelekan dan kezaliman bani Umayyah. Filem ini juga menunjukkan awal permulaan revolusi menuntut tajdid ke atas agama dengan kekuatan watak dan perwatakan Zainab al Kubra, anak perempuan Saidina Ali dan Sayyidah Fatimah Zahra yang kurang dikenal orang hari ini.
Read More



No comments:

Post a Comment

My Blog List

Followers

Follow Us on Facebook

From Where?

widgeo

Star


c

Visitors Map

Visitors Map