Pages

Wednesday, November 18, 2009

Kecintaan Kepada Allah SWT

Kecintaan Kepada Allah SWT hanya mampu dicapai dengan menghilangkan kecintaan kepada selain-Nya. Itulah yang terjadi kepada Rabi’ah binti Ismail al-Adawiyah. Setelah mencintai Allah SWT, dia tidak mencintai sesiapa pun.

Hasan Al-Bashri, suatu ketika, datang melamar Rabi'ah, tetapi Rab'ah menolaknya dengan cara yang sangat halus. Beliau seakan-akan berkata, "Dalam hatiku sudah ada cinta kepada Allah SWT; Tidak tersisa lagi untuk mencintai manusia."

Waktu itu Rabi'ah menolak dengan mengajukan sebuah tesis. Ia bertanya kepada Hasan Al-Bashri, "Menurut pendapat anda, berapa % kah nafsu perempuan dibandingkan dengan nafsu lelaki?"

Hasan Al-Bashri menjawab. "Sembilan puluh % nafsu perempuan dan sepuluh % nafsu lelaki."

Rabi'ah melanjutkan, "Berapa perbandingan akal perempuan dan akal lelaki?"

Hasan menjawab, "Sepuluh % akal perempuan dan sembilan puluh % akal lelaki."

Lalu Rabi'ah berkata. "Mengapa saya yang memiliki sepuluh % akal dapat mengawal sembilan puluh % nafsuku, sementara sembilan puluh % akalmu tidak dapat mengawal sepuluh % nafsumu?"

Dengan perasaan yang sedih, Hasan Al-Bashri pun meninggalkan Rabi'ah.

Ada seorang yang datang menanya kepada Rabi'ah, "Mengapa kamu menolak pinangan Hasan Al-Bashri?"

Rabi'ah menjawab, "Kerana di dalam hatiku hanya ada kecintaan kepada Tuhan; Tidak ada lagi tempat untuk mencintai sesama manusia."

Orang itu bertanya lagi, "Apakah kamu mencintai Rasulullah SAWW yang juga seorang manusia?"

Rabi'ah menjawab, "Kecintaanku kepada Allah SWT tidak menyisakan tempat untuk mencintai manusia."

Dalam Sahih Bukhari-Muslim, sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAWW bersabda, "Kamu belum beriman sebelum Allah SWT dan Rasul-Nya lebih kamu citai daripada selain keduanya."

Turmudzi pula meriwayatkan bahwa Rasulullah Sbersabda, "Cintailah Allah kerana nikmat yang dianugerahkan-Nya kepadamu, cintailah aku kerana kecintaanmu kepada Allah SWT. Dan cintailah keluargaku kerana kecintaamu kepadaku."




No comments:

Post a Comment

My Blog List

Followers

Follow Us on Facebook

From Where?

widgeo

Star


c

Visitors Map

Visitors Map