Pages

Saturday, October 16, 2010

Keajaiban Pohon 43 Orang Syuhada di Bint Jbeil, Lebanon

Tree of the Martyrs




Hauzah Ummu Abiha

The Martyrs Tree In Bint-Jbeil

Ahad, 5 Ogos 2007

The Martyrs Tree In Bint-Jbeil, New Name for Bint-Jbeil: "The Capital of Godly Miracles"

Pohon Para Syuhada Di Bint Jbeil, Nama Baru Untuk Bint Jbeil:

“Ibukota Yang Dipenuhi Keajaiban Allah”

(Bint Jbeil – Hundreds of visitors continue to flock Bint Jbeil, the southern Lebanese town considered the capital of Islamic resistance, from different parts of Lebanon and the world in an attempt to see the Martyrs Tree, a tree stem cut in 2005 and placed in the main hall of the town commemorating fighters who lost their lives in wars with Israel)

(Bint Jbeil- Ratusan para pelawat terus menyerbu Bint Jbeil, sebuah bandar di Selatan Lebanon yang digelar sebagai sebuah ibukota kepada Perjuangan Islam, datang daripada seluruh pelusuk Lebanon dan dunia untuk menyaksikan sendiri ‘Pohon Para Syuhada’, sebatang pohon yang dipotong pada tahun 2005 dan dipamerkan di dalam dewan utama bandar itu sebagai mengingati para pejuang yang telah syahid dalam peperangan dengan Israel)


On Wednesday, August 1, 2007, the stem surprised the town residents with natural green leaves growing out of its branches. The branch was also surrounded by drops of musk that came out of a large crack that was suddenly found in the stem.

Pada hari Rabu, 1 Ogos 2007, pohon tersebut mengejutkan penduduk-penduduk bandar tersebut apabila dedaunan hijau semulajadi tumbuh daripada dahan-dahannya. Dahan-dahan itu juga dikelilingi oleh titisan-titisan yang harum baunya yang keluar daripada sebuah garisan keretakan yang secara tiba-tiba wujud pada pohon tersebut.

The tree stem has names of the martyrs carved on small blocks of wood, and it is painted in dark brown, symbolizing the color of the land after absorbing the blood of the martyrs. After the July 2006 war with Israel, 43 more blocks were added with the names of the martyrs of the recent war.

Pohon tersebut dipenuhi dengan kepingan-kepingan kayu kecil yang terukir nama-nama para syuhada di atasnya dan ia dicat dengan warna coklat gelap, sebagai simbolik kepada warna tanah di kawasan itu yang telah menyerap darah-darah para syuhada. Selepas perang dengan Israel pada Julai 2006 yang lepas, sejumlah 43 lagi kepingan kayu tersebut ditambah pada pohon itu yang terukir di atasnya nama-nama para syuhada yang syahid dalam peperangan yang terbaru itu.

Town residents were astounded to find that the green leaves that grew out of the branch were exactly 43.
Para penduduk bandar tersebut merasa sangat kagum apabila mendapati jumlah dedaunan yang tumbuh daripada dahan-dahan tersebut jumlahnya adalah 43 helai.

Para penduduk bandar tersebut merasa sangat kagum apabila mendapati jumlah dedaunan yang tumbuh daripada dahan-dahan tersebut jumlahnya adalah 43 helai.



This week, Bint Jbeil honors the memory of the martyrs that gave their lives one year ago in the war with Israel. The timing of the incident is considered a Godly miracle honoring the martyrs.

Minggu ini, Bint Jbeil mengenang semula jasa-jasa para syuhada tersebut yang mengorbankan jiwa mereka setahun yang lalu dalam peperangan dengan Israel. Waktu di mana kejadian ini berlaku adalah dianggap sebagai keajaiban daripada Allah sebagai sanjungan kepada para syuhada tersebut.


"On Saturday night we organized a festival celebrating the victory in the war one year ago," explained a resident, "we had invited Syrian poet Omar Al Farra. As he sat in the hall he asked about the tree and eyed it with respect as Haj Selim Bazzi [leading town figure] explained to him the idea of the monument and how it was made. No leaves were in the monument at the time. Everything was normal."

"Pada malam Sabtu yang lalu, kami menganjurkan sebuah majlis sambutan untuk meraikan kemenangan dalam perang setahun yang lalu," kata seorang penduduk."Kami menjemput seorang penyair daripada Syria , Omar Al Farra. Setelah beliau mengambil tempat duduknya di dalam dewan itu, beliau menanyakan tentang pohon itu dan melihatnya dengan penuh hormat setelah Haji Selim Bazzi (seorang yang terhormat di bandar itu) menerangkan kepadanya mengenai idea monumen berkenaan dan bagaimana ia dibuat. Tiada sebarang daun pun yang kelihatan pada waktu itu. Segalanya adalah seperti biasa".

Lebanese immigrants have booked flights from the US, Canada, and Australia, while people from different parts of Africa and the Gulf, have started to flood the town to see the monument.

Para imigran Lebanon telah menempah tiket-tiket penerbangan daripada Amerika, Kanada dan Australia, sementara yang lain daripada kawasan-kawasan yang berlainan di Afrika dan rantau Teluk, telah mula memenuhi bandar ini untuk melihat sendiri monumen itu.

"Bint Jbeil has been called the capital of resistance and liberation, the mother of the martyrs, and the town of the revolutionaries," commented another resident, "Now it has a new name: The Capital of Godly Miracles. May Allah bless this sacred town and its martyrs and fighters, and may Allah bless all those who have a heart, and who will learn."

“Bint Jbeil telah digelar sebagai Ibukota Perjuangan dan Pembebasan, ibu kepada para syuhada dan sebuah kota para pelaksana revolusi,” komen daripada penduduk yang lain, “Kini ia mempunyai nama yang baru : Ibukota Yang Dipenuhi Keajaiban Allah. Semoga Allah melimpahkan rahmatnya ke atas bandar yang suci ini dan para syuhadanya serta para pejuangnya dan semoga Allah merahmati sesiapa sahaja yang mempunyai sebuah hati yang murni dan yang mahu mengambil pengajaran daripadanya.Allaahu Akbar!!!Selawat!!!

Posted: The Martyrs Tree In Bint-Jbeil


Ahmadinejad Visit to Bint Jbeil, South Lebanon October 14, 2010 [Press TV Live]

No comments:

Post a Comment

My Blog List

Followers

Follow Us on Facebook

From Where?

widgeo

Star


c

Visitors Map

Visitors Map